Review || Fotoboek Saal-Digital

Voor http://www.saal-digital.nl/ mocht ik een fotoboek reviewen. En daar had ik wel zin in, dus dat heb ik gedaan. Een fotoboek maken vind ik altijd heel erg leuk en ik doe dit dan ook regelmatig.

Saal-Digital is een Duitse fotoservice, alle producten worden dan ook in Duitsland gemaakt en naar je toegestuurd. Wat ik op de site lees klinkt allemaal heel erg goed, komt goed overheen met mijn gebruikelijk professionele fotolab. Saal-Digital claimt namelijk het volgende:

  • Kwaliteit. Hoogwaardige fotoproducten van briljante kwaliteit
  • Snelle levering. Gemiddeld in 1-2 werkdagen verzendklaar
  • Betalen zonder risico. Per factuur of met PayPal
  • Direct van de leverancier. Zonder tussen kanaal alle producten direct van Saal Digital
  • Made in Germany. Alle producten worden in Duitsland geproduceerd
  • Géén logo opdruk van de leverancier. Alle producten zonder storende leverancierslogo

Klinkt goed toch? Ik stoor mij er bij de meeste fotoboek aanbieders namelijk altijd heel erg aan de logo’s die ze plaatsen. Daarom bestel ik dan ook altijd bij een vaklab, alleen dit is flink prijzig in tegenstelling tot Saal-Digital.

Naast fotoboeken biedt Saal-Digital ook de mogelijkheid tot het bestellen van fotoafdrukken, kalenders, wanddecoratie en nog veel meer. De website is echt de moeite waard om even te bekijken.

Om het boek te bestellen moet je de software van de website downloaden, er is geen optie om online je album te maken. Mij maakt dat persoonlijk niets uit, ik vind de online mogelijkheden vaak wat beperkt. Om te beginnen kies je welk product je wil en welke afmetingen je zou willen. Ik heb gekozen voor A4 liggend, even afwijken van mijn standaard want om de een of andere reden ben ik geneigd om heel snel voor een vierkant boek te kiezen. Verder heb ik gekozen voor een gewatteerde, glanzende fotokaft en 26 pagina’s. Je kunt ook kiezen uit 4 soorten leder, ongewatteerd, mat, een cadeaubox en natuurlijk meer pagina’s.

Saal-Digital-1

Zodra je wil gaan beginnen ontwerpen kun je kiezen voor allerlei sjablonen. Ik gebruik persoonlijk nooit sjablonen omdat ik niet van ‘extra’s’ of teksten rondom mijn foto’s houdt. Zelf heb ik dan ook gekozen voor een leeg document waar ik later zelf sjablonen of foto’s in kan voegen. Dit werkt voor mij het prettigste. Ik vind het vervelend als het programma zelf al het hele boek gevuld heeft.

Schermafbeelding 2016-02-12 om 19.53.25

En dat ziet er dan zo uit! Ik ben denk ik ongeveer 2 uur bezig geweest met het vullen van het fotoboek. Dat komt niet door de software maar doen mijn ‘pietje precies’ gedrag. Ik bleef constant schuiven en doen met de foto’s. Tja, dan duurt het al snel lang. Wat mij al wel op viel tijdens het digitaal ontwerpen van mijn fotoalbum is dat er op de laatste pagina aan de binnenzijde en op de achterzijde van de omslag een soort klein QR-code’tje staat. Ik vraag me af waar deze code voor is. Het boek is wel ‘leverancier-logo-vrij’, maar met z’n kleine code erop zou dit denk ik niet een product zijn wat ik voor een klant zou bestellen.

Saal-Digital-3

Ik heb het album op een zondagavond besteld en maandagmiddag kreeg ik al een bericht dat het album bij DHL was afgeleverd door Saal-Digital. Omdat het album uit Duitsland moet komen duurt het wel iets langer voordat je het album hebt. Ik had het album op donderdag. Maar waar heb ik het eigenlijk over, dat is inclusief productietijd maar 4 dagen. Dat is eigenlijk razendsnel.

Het fotoalbum werd geleverd in een stevige kartnonenenveloppe en ik kreeg het album dus door de brievenbus. Daarnaast zit het album in een soort van ‘schuim’ en ook nog eens in een plasticje verpakt. Daar is ook niets over te zeggen, album is compleet onbeschadigd afgeleverd.

Saal-digital-boek-front-1

Allereerst ben ik onder de indruk van het feit dat de tekst echt in het midden staat. Daar heeft zelfs het vaklab waar ik normaal bij bestel nog wel eens moeite mee. En de tekst staat hier echt perfect in de midden.

Saal-digital-boek-front-1

Saal-Digital heeft een speciale pagina waarop je ICC-profielen kunt downloaden voor in Photoshop of Lightroom.

Saal-digital-rug-2

Saal-digital-rug-3

Ook tussen twee foto’s in heb ik een wit rand laten vallen, kun je gerust doen want ook dit valt perfect in de midden van de ril.

Saal-digital-rug-4

Saal-digital-rug-5

De pagina’s in de fotoalbums van Saal-Digital zijn plat liggend wat er voor zorgt dat je geen storende naad in het midden van je pagina’s hebt. Je kunt zonder problemen je foto’s laten doorlopen over twee pagina’s.

Saal-digital-rug-6

Saal-digital-rug-7

Saal-digital-rug-8

De foto’s zijn kleurecht, scherp en het papier is mooi stevig. Al met al ben ik zeker positief over deze fotoalbum service. Mijn enige minpunt is dat er een soort QR code op de laatste pagina en de omslag staat. Persoonlijk vind ik dat erg jammer omdat ik geen trouwalbum voor iemand zou maken met deze codes er op.

Ik ga in de toekomst ook zeker andere producten bij Saal-Digital bestellen.
Waar bestel jij je fotoproducten? En ben je er tevreden over of juist niet?

Een gedachte over “Review || Fotoboek Saal-Digital

Geef een reactie

