Mijn favoriete sport

Oh yeah, in opdracht van mijn 30 weken challenge mag ik heerlijk bloggen over mijn favoriete sport. Dat betekend voor mij dat ik een hele blogpost vol mag spammen over paardrijden. Oh ja, bereid je ook maar voor op veel foto spam. Want dat is mijn favoriete sport. En eigenlijk niet het paardrijden zelf. Ik vind alles wat ik met mijn paard doe erg leuk.


pownie7

Om te beginnen even mijn paard voorstellen. Mijn lieve merrie heet Wianca en is geboren in 2003. Ze is een zwart bruine KWPN’er en dressuur gefokt. Het is een flink groot paard, haar schofthoogte is ruim 1.70m.

19441665075_71ede3f0f2_b

Het begint al bij de verzorging. Mijn paard is zo heerlijk zacht en daarom vind ik het verzorgen van haar vacht ook leuk om te doen. Daar geniet ze enorm van, dat kun je gewoon zien. Het enige waar ik een beetje een hekel aan heb het onderhoud van het leder van mijn zadel en hoofdstel. De stal mesten vind ik geen punt.

Toen ik jonger was heb ik wel wedstrijden gereden maar inmiddels doe ik dit niet meer. Ik heb er nooit echt plezier in gehad maar deed het omdat iedereen het deed. Ik train nog wel altijd onder begeleiding. Dit doe ik omdat ik graag een happy paard wil. Zelf denk ik dat ik dat alleen kan bereiken door haar te bieden wat ze graag wil, maar ook door zo correct en vriendelijk mogelijk te rijden.

19254906859_d788831e84_b

Ook heeft mijn paard een peesblessure gehad. Ik heb bijna een jaar met mijn paard aan de hand gestapt. Elke dag weer. Augustus 2013 heeft ze een peesblessure opgelopen, we vermoeden door een tik van een ander paard en iets te wild spelen.

In april 2014 heb ik ook groen licht gekregen om te starten met draven maar daar moesten we na 1,5 week mee stoppen omdat een ander mijn paard compleet in paniek heeft gekregen. Met als gevolg dat haar been dikker en kreupeler was dan ik ooit gezien heb bij haar. Gelukkig was dit een hele acute reactie en heb ik achteraf heel veel geluk gehad omdat lang niet alle herstelde/nieuwe vezels kapot zijn gegaan.

knddmH

Juli 2014 heb ik opnieuw toestemming gekregen van de kliniek om het rijden weer op te gaan bouwen. De stal waar ik toen stond kon mijn paard alleen niet bieden wat goed voor haar was en daarom ben ik toen opzoek gegaan naar een andere plek voor haar.

Ze was namelijk een beetje stout op haar oude stal..

by2uDE

Ze is toen in oktober verhuist naar de stal waar ze nu staat. Om 100% zeker te zijn dat haar peesblessure niet meer op zou gaan spelen heb ik haar de winter over rust gegund. In maart 2015 ben ik weer begonnen met het longeren van haar en in mei ben ik volgens mij weer voorzichtig gaan rijden. Paardlief is sinds de verhuizing liever en braver dan ooit.

Uy96Sr

Kortom; ik ben dol op mijn paard en alles wat er bij komt kijken.

pownie3

pownie2

pownie1

Wat is jouw favoriete sport?

4 gedachtes over “Mijn favoriete sport

  1. Wat een heerlijke foto’s van je paard in het land en rijdend in de buitenbak. Het is grappig wt het zijn zulke Nederlandse foto’s. Hier in Canada heb je houten hekken, niet het typische stroomlint.

    Like

Geef een reactie

