Review || Macro opzetfilters 50mm objectief

Ik vind macro fotografie mateloos interessant en heb het altijd al eens willen proberen. Maar om nou gelijk een objectief van €500,- aan te schaffen.. Al een hele poos geleden heb ik macro opzetfilters voor mijn 50mm objectief gekocht, dit leek mij een mooie oplossing om eens te proberen of het ook echt iets voor mij is. Deze macro filters heb ik inmiddels een aantal keer gebruikt en eigenlijk bevallen ze prima. Vandaag ga ik ze voor jullie reviewen! Mijn filters heb ik besteld via eBay. Ze hebben mij $12,66 gekost, dat was toen ongeveer €10,-. Natuurlijk wisselen die prijzen best wel door de wisselkoers maar veel duurder zullen ze niet zijn. Zoals je in de titel van deze post kunt lezen heb ik ze besteld voor mijn 50mm objectief. De filtermaat van deze lens is in mijn geval 49mm. Grotere filtermaten zijn ongetwijfeld duurder omdat hier meer materiaal voor gebruikt moet worden.

macrofilter2

Dit zijn ze dan, de vier filtertjes met op de achtergrond het hoesje/doosje waar in ze geleverd worden. Zoals je kunt zien staat de filtermaat op de rand van de filters en +1 tot en met +10. Die getallen betekenen hoeveel meer macro close-up je hebt. In het hoesje is plaats voor alle vier filtertjes. Heel makkelijk om mee te nemen!

macrofilter4

De filters zijn zoals eigenlijk alle filters voorzien van een schroefdraad en je kunt ze zo op je lens schroeven.

macrofilter1

macrofilter3

En dan nu een voorbeeldje van wat deze filters nou eigenlijk doen.

macro49_5

Ik heb alle foto’s geschoten met een diafragma van f/2.8 en uit de hand gefotografeerd. Zelf ben ik voornamelijk fan van de +4, de +1 en +2 geven niet genoeg macro effect voor mij en de +10 is vanuit de hand niet fijn te gebruiken. Ik heb het scherpstellen handmatig gedaan omdat mijn camera moeite heeft met focussen zodra de +10 er op komt. Als ik de eerste drie met een AF zou schieten en de +10 handmatig zou scherpstellen krijg je geen eerlijke resultaten om te vergelijken.

De onderstaande foto van de vlinder heb ik wel vanaf een statief geschoten en ook handmatig scherpgesteld. Over deze foto ben ik dan wel tevreden. Hij is geschoten met een diafragma van f/3.5 en met een filter +4. De +10 was te veel macro om de hele vlinder er op te krijgen.

macro49_6

Alles bij elkaar opgeteld denk ik dat je voor €10,- een hele leuke, goedkope oplossing hebt voor macro foto’s. Een echt macro objectief zal ongetwijfeld veel beter werken en je moet geen wonderen verwachten van deze filters. Maar een leuke macro foto kun je hier zeker mee maken!

Paddenstoel1

Geef een reactie

