Tutorial || Verkleinen en verscherpen in Photoshop

Altijd al willen weten hoe je nou handig je foto kunt verkleinen en kunt verscherpen, zonder dat het to much wordt? Lees dan snel verder!Nou wil ik direct al even aangeven dat er natuurlijk meerdere wegen naar Rome leiden en dat dit niet perse de beste manier is. Dit is enkel de manier die ik in mijn workflow heb en voor mij heel fijn werkt.

Ik verklein eerst en verscherp daarna pas. Dit is een bewuste keuze, ik doe dit zodat de foto niet te verscherpt is na verkleinen.

Stap 1. Om te beginnen open ik het .PSD bestand in Adobe Photoshop. In mijn geval begin ik dus met het bestand waar alle lagen nog apart in zitten. Zoals je op de onderstaande foto kunt zien heb ik al wel alle lagen geselecteerd. Dit kun je doen door de bovenste laag te selecteren, shift in te drukken en vervolgens de onderste laag te selecteren.

Stap1

Stap 2. Mijn tweede stap is het samenvoegen van alle lagen. Door éen laag te maken van je bestand neem je alle lagen mee in het verscherpen. Je klikt met je rechtermuisknop op de geselecteerd lagen en klikt dan op “Eén laag maken’. Photoshop noemt je laag automatisch ‘Achtergrond’.

Stap2

Stap 3. In stap 3 is je foto éen laag. We gaan nu de foto verkleinen. Ga naar Afbeeldingen > Afbeeldingsgrootte. Je krijgt dan het onderstaande scherm. Ik verklein mijn foto’s altijd naar 900 x 600 pixels, het formaat waar je voor kiest is natuurlijk je eigen keuze. Als je het formaat van jouw keuze aangegeven hebt klik je op ‘Ok’.

stap4

Stap 4. Je foto is nu verkleind naar het door jouw gewenste kleine(re) formaat. In deze stap verscherp ik de foto altijd iets. Ga naar Filter > Verscherpen > Onscherp masker. Je krijgt dan het onderstaande scherm. De instellingen die hier zichtbaar zijn gebruik ik altijd, het verscherpt heel subtiel en dat vind ik mooi. Als het nog te heftig voor je is zet je de getallen wat omlaag, wil je niet meer scherpte dan zet je de getallen omhoog. Nog een handige tip, als je in het scherpje klikt waar je een kleine voorvertoning van je foto ziet gaat Photoshop terug naar het origineel. Laat je weer los, dan zie je het verscherpte weer. Zodra je tevreden bent klik je op ‘Ok’.

stap6

En dan het resultaat. Links zie je voor, rechts zie je na. Zoals je ziet is het in mijn geval maar heel subtiel omdat ik voor mijn gevoel snel te ver door sla in het verscherpen.

stap7

Hopelijk hebben jullie er wat aan!

Geef een reactie

